Kirjoittaja: John Lee Dumas on yhdysvaltalainen yrittäjä, podcast-tuottaja sekä kirjailija. Hän palveli aikanaan Yhdysvaltain armeijassa ollen panssarivaunuosaston komentajana Irakissa. Armeijakomennuksen jälkeen hän luki hetken lakia, työskenteli kiinteistönvälittäjänä sen vakuutusmyyjänä löytämättä kuitenkaan kutsumustaan tai motivaatiota noilta aloilta. Työssään hän ajoi paljon autolla ja kuunteli mielellään eri podcast-ohjelmia. Irtisanouduttuaan taas kerran työstään hän päätti aloittaa itse tuottamaan podcastia. Dumas oli itse kiinnostunut yrittäjyydestä ja menestyjistä. Siksi oli luonnollista, että hänen podcastinsa aiheeksi tuli menestyvät yrittäjät.
Kirja: The Common Path To Uncommon Success, kertoo John Lee Dumasin omasta elämästä ja siitä, kuinka hän rakensi tyhjästä hyvin menestyksekkään ja hänet itsensä hyvin vauraaksi tekemän ohjelmaformaatin. Kirja kuvaa informatiivisesti vaihe kerrallaan hänen podcastinsa luomisprosessia tavoitteena antaa lukijalle tietoa, miten lukija voi itse luoda itselleen menestyksekkään palvelun tai tuotteen.
Löydä oma kutsumuksesi ja suuri ideasi
John Lee Dumas harhaili ammatillisesti, kokeili useampaa eri uraa pyrkiessään menestymään ja rikastumaan. Irtisanouduttuaan kiinteistövälittäjän tehtävästä hän oli taas kerran risteyksessä ja valitsemassa uuttaa suuntaa niin ammatillisesti kuin elämässään ylipäätään. Hän kuunteli erästä podcastia ja siinä podcastin isäntä siteerasi Albert Einsteinia. Tuo sitaatti iski Dumaksen tajuntaan ja muutti kokonaan hänen asennoitumisensa hänen työhön, menestykseen ja elämään ylipäätään.
Albert Einstein: Try not to become a person of success, but rather a person of value
Eli menestyksen ja rikkauksien metsästyksen sijaan hänen tulisi miettiä, että millä keinoin hän voisi tuottaa ihmisille arvoa.
Dumas mietti sitä, että millä keinoin hän voisi erottua kilpailijoista, eli tuottaa enemmän arvoa ja antaa enemmän kuin kukaan muu. Häntä inspiroi menestyksekkäiden ihmisten kuuntelu ja hän piti hyvistä podcasteista. Siksi hän ajatteli, että hän voisi aloittaa podcastin, jossa hän haastattelisi menestyneitä ihmisiä ja sillä keinoin auttaisi myös muita menestymään. Mutta, miten erottautua muista podcasteista? Miten olla parempi kuin kukaan muu? Hän suunnitteli miten saisi tuotettua teknisesti sekä sisällöllisesti korkealaatuisen ohjelman, mutta koki, että korkea laatu ei olisi riittävä erottautumisen keino. Hän keksi, että julkaisemalla podcastin joka ikinen päivä hän olisi maailman ainoa joka päivä julkaistava menestyspodcast. Podcatissaan Dumas haastattelee menestyneitä yrittäjiä, jotka kertovat haastattelussa omista virheistään, oivalluksistaan ja parhaimmista strategioistaan, jolla he ovat itse menestyksensä luoneet.
Luo oma avatar
Jotta voit tuottaa ihmisille arvoa, tulee sinun osata suunnata toimintasi heitä aidosti palvelevaksi. Sen sijaan, että miettisit miten voit palvella mahdollisimman laajaa yleisöä sinun tulisi miettiä miten voit palvella pientä yleisöä, mutta mahdollisimman hyvin. Eli sen sijaan, että antaa vähän mahdollisimman monelle antaa mahdollisimman paljon harvalle.
Osataksesi suunnata oman palvelusi ja tuotteesi oikein, kannattaa sinun luoda tuotteellesi/palvelullesi avatar, eli kohdeasiakas. Yksilöimällä tuo kohdeasiakas mahdollisimman tarkasti ja miettimällä mitä hän oikeasti tarvitsee, osaat kohdistaa toimintasi palvelemaan häntä mahdollisimman hyvin.
Löydä oma mentorisi sekä luo itsellesi mastermind-ryhmä
Dumaksen mukaan meidän tulisi löytää itsellemme henkilökohtainen mentori kenen avulla kehittää itseämme ja liiketoimintaamme. Hänen mukaansa optimaalinen mentori meille on henkilö, joka on tällä hetkellä omalla urallaan tai elämässään tilanteessa, jossa me haluaisimme olla vuoden kuluttua. Jotta osaisimme etsiä tilanteeseemme sopivan mentorin, meidän tulisi tiedostaa mitä ketä toiminnallamme palvelemme, mitä haluamme sillä saavuttaa, kuinka paljon toimintamme tuottaa sekä millaiseksi toimintamme tulisi vuodessa kehittyä.
Toinen Dumasin suosittelema toimintamalli on neljän-viiden henkilön muodostama mastermind ryhmä. Ryhmä kokoontuu (virtuaalisesti tai fyysisesti) viikoittain. Noiden tapaamisten aikana käydään läpi kunkin kohtaamia ongelmia sekä haastetaan ja sparrataan uusia ajatuksia ja ollaan tilivelvollisia ryhmälle niiden toteuttamisesta.
Suunnittele palvelusi sisältö, havaitse avattaresi tarpeet, luo ratkaisu ja hio prosessi
Jotta pystyt pitämään toiminnan aidosti laadukkaana ja asiakaslähtöisenä viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen, tulee sinulla olla riittävän selkeä syy, miksi toimintaasi toteutat ja mitä sillä tavoittelet. Silloin kun meillä on selkeä tavoite eli selkeä lisäarvo pääsemme yli toiminnan haasteista.
Yksi keino kehittää toimintaa on aika ajoin kysyä asiakkailta, että mikä on tällä hetkellä heidän suurin huolensa tai vastuksensa. Kysymys kannattaa esittää useammalle kymmenelle asiakkaalle, jolloin ei tule sitä tilannetta, että lähtee muuttamaan ja kehittämään toimintaa vain yhden asiakkaan mielipiteen mukaisesti.
Uusia tuotteita ja toimintaa kehittäessä kannattaa varmistaa, että tuotteet tai palvelut ovat sellaisia, että joku oikeasti haluaa niitä ostaa. Voit esitellä asiakkaillesi uuden tuotteesi/palvelusi ja pyydä heiltä ennakkotilausta. Voit luvata ennakkoon tilaaville edullisemman hinnan sekä mahdollisuuden vaikuttaa lopulliseen tuotteeseen/palveluun ennen sen varsinaista julkaisemista suurelle yleisölle. Tällä keinoin saat varmistettua, että tuotteelle/palvelulle on oikeasti kysyntää olemassa. Silloin et haaskaa aikaasi ja resurssejasi omasta mielestäsi hyvän, mutta todellisuudessa sellaisen tuotteen/palvelun kehittämiseen, josta kukaan ei ole valmis maksamaan tai et voi sitä kannattavasti toteuttaa. Samalla sitoutat myös parhaimpia asiakkaitasi, kun he pääsevät vaikuttamaan sinun toimintaasi ja sen kehittämiseen.
Luo useampi tulolähde ja pidä tulosi itselläsi
Me jokainen olemme kuulleet sanonnan, että älä laita kaikkia munia samaan koriin. Sama pätee myös yrityksesi toimintaan sekä sinun omaan henkilökohtaiseen toimeentuloosi. Sinulla tulisi olla useampi tulonlähde ja yritykselläsi useampi palvelu/tuote.
Uusien tuotteiden tai palveluiden kehittäminen ei tarkoita sitä, että niiden täytyy olla aina täysin uusia ja ennen kokemattomia. Itse asiassa monetkin menestystuotteet tai eri palvelujen markkinajohtajat eivät ole suinkaan olleet ensimmäisinä luomassa uutta. Sen sijaan he ovat löytäneet jonkin olemassa olevan toimintamallin ja kehittäneet sitä eteenpäin luoden sitä kautta asiakkaille aikaisempaa enemmän lisäarvoa ja oikeasti heidän tarpeitaan vastaavan tuotteen/palvelun.
Monta kertaa meidän tuoma ratkaisu ihmisten tarpeisiin synnyttää samalla uusia tarpeita ja sitä kautta uusia markkinoita. Tuntemalla asiakkaamme ja hänen meidän toiminnastamme saaman hyödyn sekä sen miten prosessi jatkuu tuomamme ratkaisun jälkeen, pystymme näkemään uusia palvelutarpeita ja vastata niihin uusilla tuotteilla tai palveluilla.
Kirjan, The Common Path to Uncommon Success, tavoitteena on auttaa sinua luomaan itsellesi taloudellista hyvinvointia sekä vapauden. Se, että tienaat toiminnallasi hyvin ei itsessään riitä. Hyvin usein meidän tulojen kasvaessa käy niin, että myös meidän menomme kasvavat samassa suhteessa. Silloin emme oikeasti vaurastu vaan juoksemme vain kovempaa omassa oravanpyörässämme. Siksi on tärkeää, että opimme seuraamaan omaa talouttamme objektiivisesti ja toimimaan järkevästä taloudellisen vapauden mahdollistamiseksi.
Tiedon lähde
Kirjan loppuun John Lee Dumas on kerännyt tärkeimpiä opetuksia kirjasta sekä joukon sitaatteja itse käyttämistään lähteistä ja hänen omilta mentoreilta.